Het verhaal van de Vloedpalen van Leen Droppert en de gevelsteen "Hooge Vloedt"
Klik op "lees Meer", "hier" of op de kop van dit artikel
Bijgewerkt: 12 februari 2024
We zijn blij dat ondertussen “de Joon” weer helemaal is gerestaureerd en weer in volle glorie in gebruik is. Nu door “Vlaardingen Partners” met de slogan “Kom VlaarDingen doen”. Met zelfs een andere naam: "Museum Paviljoen". Misschien kunt u zich nog herinneren dat er bij toen nog "de Joon" in 2008 en 2009 een tijdelijk kunstwerk stond met de “Hooge Vloedt” met het jaartal 14 november 1775 (14-11-1775). Dit was een kunstwerk gemaakt door de ondertussen overleden kunstenaar Leen Droppert. Maar waar haalde hij de inspiratie vandaan? De originele gevelsteen zit nog steeds in de kopgevel van wat vroeger de Lijndraajer was.
‘De Lijndraaier’ dateert uit 1611 en het kantoorgebouw van de touwbaan is in 1974 opnieuw opgetrokken met de authentieke steentjes. Daarbij is een gevelsteen geplaatst die afkomstig was van het gesloopte pand hoek Zomerstraat en Landstraat. In dat pand zat heel lang geleden een slagerij van “van Roon” en later de welbekende slijterij “de Duiventros”. De vleeshouwerij en spekslagerij van Petrus Leonardus van Roon vertrok al in 1901 naar Delft. Na de sloop van het hoekpand is de gevelsteen verplaatst naar de Lijndraajer. De Lijndraajer zelf is of wordt verbouwd als appartementencomplex nadat de eigenaren van de Portugees georiënteerde lunchroom Coisas & Loisas een jaar of wat geleden zijn vertrokken naar Portugal. Die hadden de Horecagelegenheid overgenomen van de familie Cor en Marijke Vollering. De steen is een markering voor een hoge vloed. Inderdaad was er, niet alleen in Vlaardingen uiteraard, een hoge vloed op die datum waarbij nogal wat wateroverlast met veel schade was. Het is twijfelachtig of de gevelsteen origineel is. Op internet is het volgende te vinden: “Dit is dezelfde steen als vorig vloedmerk. Omstreeks 1920 loodmerk. Gedenksteen: NAP+2,585m.” Dit zou betekenen dat ook de steen die wij als origineel beschouwen een replica is.
We zien dus dat Leen Droppert geïnspireerd werd door de gevelsteen in de Zomerstraat. Op vier plaatsen verschenen houten vloedpalen. Hiervan stonden er drie in de Vettenoordse Polder en de andere bij de Nieuwe Maas. Ze hadden alle vier dezelfde vorm, maar verschillende hoogtes. Met een soort golf die het water aanduidde en de gevelsteen ingekerfd in het hout. Op 13 september 2008 werden de kunstwerken onthuld. Op de Maasboulevard stond de vloedpaal dichtbij het ook door Leen Droppert gemaakte “ode aan de zeilvaart”. De tweede op het Mendelssohnplein.
De derde vloedpaal stond ook in de Zomerstraat, niet ver bij het “origineel” vandaan. Een klein stukje naar het westen, vlakbij de gevelversiering van Benzo waar we eerder aandacht aan besteed hebben. Deze “Hooge Vloedt” staat er nog.
De vierde vloedpaal stond bij de Joon, zoals we eerder genoemd hebben. Men zegt dat de vloedpalen allemaal zodanig stonden dat ze allemaal dezelfde waterhoogte aangaven. Op de foto’s is inderdaad te zien dat de kunstwerken zelf ten opzichte van het straatniveau verschillende hoogtes hebben. Helaas zijn drie van de vier kunstwerken niet meer terug te vinden. Het was ook een tijdelijk kunstwerk. Zeker nu Leen Droppert ondertussen is overleden is het jammer dat de vloedpalen weg zijn. Al heeft Leen Droppert nog best wel mooie kunstwerken in de stad staan waaronder het Geuzenmonument.